• Először is: hogyan értékeli a második helyet? Egyáltalán, Ön szerint ilyen korban számít az eredmény, vagy csak a képzés a fontos?
  • A második hely mindig kétértelmű, 16 közül a másodiknak lenni nem rossz dolog, ugyanakkor csak egyet kellett volna előrelépni, hogy a legjobb lehess, ilyen szemmel nézve bosszantó. Úgy gondolom, hogy az ezüstérem csak azt mutatja, hogy a képzésünk nem rossz, de van még mit javítani. Öt év múlva senki nem emlékszik majd vissza arra, hogy hányadik volt az 1995-ös korosztály a 2011/12-es bajnokságban, de ha 5 év múlva ebből a csapatból senki nem játszik az első osztályban, akkor az ott dolgozó utánpótlás edzők munkája , képzési rendszere nem volt jó.
  • A Puskás-Suzuki kupán való szereplésnek ön szerint mik a tanulságai, tapasztalatai?
  • Az idelátogató csapatok szakemberei mind azt vallják, hogy az ilyen tornákon szerzett tapasztalatok nagyon fontosak, de csak egy eszköz a rájuk bízott fiatalok képzésében. Nálunk a legfontosabb célkitűzés nem a tapasztalatok beszerzése, hanem a győzelem, a torna megnyerése a legfontosabb feladat.
  • Számos játékosa meghívót kapott a korosztályos válogatott keretébe több alkalommal is’. Lát-e köztük olyanokat – ha gondolja, névvel, ha nem, nem – akikből stabil NB I-es, esetleg válogatott futballista válhat?
  • Mindig nagy öröm a válogatottba játékosokat adni, sajnos a bürokrácia elvette a fiataljainktól az Eb-szereplés lehetőségét, de nagyon erős korosztályos válogatottunk van, ezt az is mutatja, hogy a PFLA-ról is csak három játékos kapott meghívót az elitkörre , két ’95-ös születésű játékos, Tóth László és Baksa Dénes, valamint a ’96-os Spandler Csaba –  pedig előtte többeket is kipróbáltak. Elég ha Vallejos Dominique, Lorentz Márton, Oldal Tibor vagy Király Bence nevét említem. Minden játékosomban benne van a komoly pályafutás lehetősége, szorgalmukon, kitartásukon és nem utolsó sorban a szerencséjükön fog múlni, hogy meddig jutnak el.
  • Kérem elemezze a szezont, annak pozitívumaival és negatívumaival együtt!
  • Csak pozitívan tudom az elmúlt szezont értékelni. Míg ősszel főleg a csapatnak megfelelő felállási forma megtalálása volt a cél és feladat, addig tavasszal már főleg az egyéni képzésen volt a hangsúly, ami szerintem eredményességgel is párosult. Minden bajnoki mérkőzés egy-egy vizsga a kitűzött célok elérésében, hogy lássuk, hol tartunk a képzésben. A megszerzett 71 pont felsőbb osztályba lépéshez megfelelő.
  • A Puskás Akadémia remek játékosokat képez, de a felnőtt csapatba minimális az esélyük bekerülni, egy-két üdítő kivételtől eltekintve. Általában az NB II-es második csapathoz kerülnek fel – akik egyáltalán – azonban ez az utolsó év, hogy tartalékcsapat a második vonalban szerepelhet. Utána mi lehet a megoldás? Mert az NB III vélhetően nem a megfelelő kihívás az akadémisták számára.
  • Igen, az utánpótlásképzés régi problémája a kimenet az ifjúsági korból. Sajnos nagyon kevés olyan NBI-es egyesület van, amelyek a saját utánpótlásukra támaszkodnak a felnőtt csapat keretének a kialakításában, (pedig a példa nemzetközi szinten is adott: Barcelona) pedig sokkal könnyebb és gazdaságilag is jobb befektetés már egészen fiatal korban megtalálni a legtehetségesebbeket és őket olyan egyénre szabott képzési programon végigvinni, amellyel a felnőttcsapatba érve komoly értéket képviselnek. Tehát a válaszom: ha minden magyar profi egyesületnél profi utánpótlás-nevelés folyna, sokkal profibb, jobb játékosok alkotnák a mezőnyt.
  • Az idei szezonban fokozatosan egyre több fiatalabb játékos épült be az U17-es csapatba, Spandler Csaba, Zsótér Donát például. Mit gondol, folytatódhat ez a tendencia?
  • Szerintem az a jó megoldás, ha a legtehetségesebb játékosok abban a korosztályban játszanak, ahol még nagyobb erőkifejtésre kényszerülnek, így fejlődésüket szinte kikényszerítik a körülmények. De nagyon fontos, hogy sikerélményekkel is párosuljon, mert ellentétes hatást is kiválthat a váltás.
    Hogy folytatódik-e ez a tendencia azt nem tudom, mert Felcsúton megköszönték a munkámat és elbocsátottak, valószínű, hogy Vácott folytatom a hivatásomat.
  • Esetleg ha nem titok, elárulná, miért bocsátották el Felcsútról? Jó szereplés, válogatottban a játékosai – hogyhogy mégsem maradhat?
  • A Puskás-Suzuki kupa döntője egyes emberekben mély nyomokat hagyott – bár bennem is, de én túl tudtam magam tenni rajta és a következő feladatokra koncentráltam, azonban volt akinél ezzel a mérkőzéssel eldőlt a sorsom. Azért sajnálom, mert úgy érzem, a PFLA-n nem csak egy edző voltam, hanem egy utánpótlást nevelő ember, aki olyan ügyért dolgozhatott, amivel teljesen azonosulni tudott.
  • Ön mint tapasztalt, sokat látott edző hogyan látja a magyar utánpótlás labdarúgás helyzetét? Ön szerint a fejlődés jelei mutatkoznak? Van esélyünk beérni rövid időn belül az európai élmezőnyt (esetleg már közelítünk feléjük?)
  • Mindig voltak kiugró utánpótlás eredményeink, még Eb-győzelem és világbajnoki bronzérem is, de ez kit érdekel? Emlékszik valaki Oravecz Györgyre vagy Deák Sándorra például? Két olyan tehetség, akik sokkal többre hivatottak voltak, mint amit befutottak. Ez csak azt bizonyítja , hogy vannak kimagasló fiatal tehetségeink és vannak jó utánpótlás edzőink, de nincs egy egységes képzési rendszerünk, ami a magyar hagyományokat követné. Az utánpótlásban játszó csapatokat az eredményeik alapján minősítik és ezért nem a tehetségeket készítik fel a felnőtt labdarúgásra.
  • És végül egy újabb örök kérdés: ön szerint mi az oka, hogy az utánpótlásból “kiöregedő”, és kiemelkedő eredményeket elért játékosok fejlődése a felnőttkorba lépve megtörik, és nem futják be azt a karriert amit jósoltak nekik?
  • Az NB I-es csapatok nem tudnak versenyzési lehetőséget biztosítani az ifiből kiöregedő “majdnem” tehetségeknek, mert a tulajdonost csak az eredmények érdeklik és velük nem biztos a siker. Inkább választják az azonnal bevethető játékosokat, akik a pillanatnyi céloknak megfelelnek ugyan, de hosszú távon mégsem jelentenek megoldást, mert behatároltak a képességeik. Nagyon sok tehetséges fiatalembert láttam a bajnokságban, beleértve a saját játékosaimat is és nagyon bízom benne, hogy elérik céljaikat és kapnak lehetőséget is arra , hogy tehetségüket bizonyíthassák.
Advertisements